28 Ocak 2010 Perşembe

5510 sayılı kanuna göre emeklilik

SOSYAL SİGORTA İŞLEMLERİ YÖNETMELİĞİ
Resmi Gazete No :26981
Resmi Gazete Tarihi:28/08/2008

Yaşlılık Sigortası

Yaşlılık aylığından yararlanma
MADDE 59 – (1) Sigortalılara, Kanunun 28, 43 ve 44 üncü maddeleri ile geçici 6 ncı maddesinin yedinci fıkrasında belirtilen şartlarla yaşlılık aylığı bağlanır.
(2) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (a), (b) ve (c) bentlerinden birden fazlasına tabi olarak çalışan veya prim ödeyen sigortalıların yaşlılık aylığı bağlanmasına ilişkin talepleri, sigortalılık süresi içinde en fazla sigortalılığının geçtiği sigortalılık hâli esas alınarak sonuçlandırılır. Sigortalılık hâllerindeki hizmet sürelerinin eşit olması ile yaş haddinden re’sen emekli olma, süresi kanunla belirlenen vazifelere atanma veya seçilme ve bağlı oldukları sigortalılık hâlinin kanunla değiştirilmesi durumunda ise son sigortalılık hâli esas alınır.

(3) Kanunun 28 inci maddesinin dördüncü ve beşinci fıkralarında belirtilen sigortalıların çalışma gücündeki kayıp oranları, yedinci fıkrasında belirtilen sigortalıların erken yaşlanma durumları ile sekizinci fıkrasında belirtilen çocukların başkasının sürekli bakımına muhtaçlık durumları Kurum Sağlık Kurulunca tespit edilir. Bunların Kurum Sağlık Kurulu kararlarına karşı itiraz başvurularının sonuçlandırılmasında, bu Yönetmeliğin 54 üncü maddesinin birinci fıkrası ve 56 ncı madde hükümleri uygulanır.

(4) Cumhurbaşkanlığı görevinde bulunduktan sonra her ne sebeple olursa olsun anılan Makamdan ayrılanlara, istekleri üzerine, müracaat tarihini takip eden aybaşından itibaren, istek tarihindeki Cumhurbaşkanına ödenmekte olan aylık ödeneğin % 40’ı yaşlılık aylığı olarak bağlanır.

(5) Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanı veya Başbakan iken her ne sebeple olursa olsun görevlerinden ayrılanlara, istekleri üzerine, müracaat tarihini takip eden ay başından itibaren, istek tarihindeki Cumhurbaşkanına bağlanacak yaşlılık aylığının % 75’i oranında yaşlılık aylığı bağlanır.

(6) 4 üncü ve 5 inci fıkralarda belirtilenlerin ayrıca bu Kanuna tabi sigortalı çalışmalarından dolayı yaşlılık aylığına hak kazanamamaları hâlinde aylığın tamamı, hak kazanıyorlar ve bağlanacak yaşlılık aylığı belirtilen görevlerden dolayı bağlanan aylıktan düşük ise aradaki fark en geç ödemenin yapıldığı tarihi takip eden iki ay içinde Hazineden tahsil edilir.

(7) Kanunun 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (c) bendi kapsamında sigortalı sayılanlardan;
a) 5434 sayılı Türkiye Cumhuriyeti Emekli Sandığı Kanununun 40 ıncı maddesi gereğince yaş haddinden emekliye ayrılanlara 5400,
b) Kadrosuzluk nedeniyle emekliye sevk edilenlere yaş şartı aranmaksızın 9000,
prim ödeme gün sayısı olması hâlinde yaşlılık aylığı bağlanır.

(8) Kurumlarınca sicilleri nedeniyle veya askerî mahkemelerce verilecek kararlar ya da ahlak ve yetersizlik sebeplerinden dolayı re’sen emekliye sevk edilenlere, Kanunun 28 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında belirtilen yaş ve prim ödeme gün sayısını tamamlamaları hâlinde yaşlılık aylığı bağlanır.

(9) 7 nci fıkraya göre bağlanacak yaşlılık aylıkları, Kanunun 28 inci maddesinin ikinci ve üçüncü fıkrasında aranan yaş ve prim ödeme gün sayısı tamamlanıncaya kadar bunları çalıştıran kamu idarelerinden en geç ödemenin yapıldığı tarihi takip eden iki ay içinde tahsil edilir.

NOT:
Kanunun yürürlük tarihinden önce (30/4/2008 ve daha önceki tarihlerde) işe başlayan sigortalılar (SSK ve Bağ-Kur) ve göreve başlayan kamu görevlileri (Emekli Sandığı) ile 2925 sayılı Tarım İşçileri Sigortalar Kanunu ve 2926 sayılı Tarımsal Faaliyetlerde Kendi Nam ve Hesabına Bağımsız Çalışanlar Kanununa göre sigortalı olanlar için mevcut kanunlardaki şartlar geçerli olacak, dolayısıyla bunların kazanılmış hakları korunacaktır

2010 KDV.iade düzenlemesi

MALİYE BAKANLIĞIGelir İdaresi Başkanlığı
KATMA DEĞER VERGİSİ SİRKÜLERİ/53

Konusu :Katma değer vergisi (KDV) iade taleplerinde bazı belgelerin elektronik ortamda alınması ve değerlendirilmesi hakkında.

Tarihi : 27/ 01 /2010
Sayısı : KDVK-53/2010-1
İlgili Olduğu Madde : KDV Kanununun (8/2), (9/1), (29/2) ve (32) inci maddeleri.

A. Giriş
Katma değer vergisi iade talepleri ile ilgili olarak vergi dairelerince şu anda VEDOP üzerinden manüel olarak yapılan ve oldukça uzun zaman alan kontroller, vergi dairelerinin kırtasiyecilikten ve bir kısım formalitelerden kurtarılması, iade işlemlerine hız kazandırılması, KDV iade işlemleri açısından asgarî bir standart getirilmesi ve uygulama birliğinin sağlanması amacıyla Başkanlığımızca hazırlanan KDV İadesi Risk Analizi Projesi sayesinde elektronik ortamda yapılacak, mükelleflerin elektronik ortamda gönderecekleri belgeler esas alınarak özet bir rapor halinde vergi dairesinin kullanımına sunulacaktır.
Bu itibarla, KDV mükellefleri Ocak/2010 vergilendirme döneminden itibaren gerçekleşen iade hakkı doğuran işlemleri için geçerli olmak üzere bu işlemlerine yönelik iade taleplerinde, indirilecek ve yüklenilen KDV listeleri ile satış faturaları listesini ve iade için ibrazı istenilen durumlarda gümrük (çıkış) beyannamesi listesini internet vergi dairesi üzerinden göndereceklerdir.

B. Kapsam
1. İşlemler Bakımından
KDV Kanununun;
(8/2) maddesi uyarınca fazla ve yersiz ödenen vergilerden,
(9/1) maddesi ile Bakanlığımıza tanınan yetki kapsamında getirilen sorumluluk uygulamalarından,
(29/2) maddesi uyarınca indirimli orana tabi işlemlerden,
32 nci maddesine göre de bu maddede sayılan istisna kapsamındaki işlemlerden
kaynaklanan KDV iade taleplerinde, "indirilecek KDV listesi", "yüklenilen KDV listesi" ve "satış faturaları listesi" ile iade için ibrazı istenilen durumlarda "gümrük (çıkış) beyannamesi listesi"nin elektronik ortamda alınması uygun görülmüştür.
2. Mükellefler Bakımından
KDV mükelleflerinin tamamı yukarıda belirtilen iade taleplerini bu uygulama kapsamında yapacaklardır.

C. Diğer Hususlar
1. Söz konusu listelere, fatura düzenleme limitinin altında kalsa dahi her bir belge kaydedilecektir.
2. Aynı mükelleften yapılan alımlar belge bazında bu listelere ayrı ayrı girilecektir.
3. İade talebine ilişkin olarak ibrazı gereken ve bu listelerin dışında kalan diğer belgelerin önceden olduğu gibi vergi dairesine intikal ettirilmesi gerekmektedir.
4. Elektronik ortamda alınan indirilecek ve yüklenilen KDV listeleri ile satış faturaları listesinin ve iade için ibrazı istenilen durumlarda gümrük (çıkış) beyannamesi listesinin ayrıca kâğıt ortamında verilmesine gerek bulunmamaktadır.
5. Bu mükelleflerin iade taleplerinin, iade için aranılan diğer tüm belgelerin vergi dairesine ibraz edildiği tarih itibarıyla geçerlilik kazanacağı tabiidir.
6. Vergi daireleri, mükelleflerin iade taleplerini iade için gerekli belgelerin tümü ve elektronik ortamda alınacak, sistem tarafından üretilecek KDV İadesi Kontrol Raporu çerçevesinde değerlendirerek ilgili KDV Genel Tebliğlerinde belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde sonuçlandıracaktır.
7. Bu listelerin doldurulmasında uyulacak kurallara internet vergi dairesinden ulaşılması mümkündür.
Duyurulur.
Mehmet ŞİMŞEK
Maliye Bakanı

25 Ocak 2010 Pazartesi

5941 sayılı çek kanunu

5941 SAYILI (14.12.2009 )ÇEK KANUNUNUN GETİRDİKLERİ
25.01.2010


1- Tacir olan ve tacir olmayan kişilere verilecek çekler ile hamiline düzenlenecek çekler, açıkça ayırt edilebilecek biçimde bastırılır.

Zemin Rengi
Lacivert -Tacir-Sanayici-Tüccar-Esnaf (Vergi Mükellefi)
Kırmızı -Tacir Hamiline- Sanayici-Tüccar-Esnaf (Vergi Mükellefi)
Yeşil -Tacir Olmayan-Vergi Mükellefi olmayanlar
Kahverengi-Tacir Olmayan Hamiline-Vergi Mükellefi olmayanlar

2- Çek hesabı açılmasını veya mevcut çek hesabından çek defteri verilmesini isteyen kişi, her defasında tacir veya esnaf ve sanatkâr olup olmadığı ve kendisi hakkında çek düzenleme ve çek hesabı açma yasağı bulunmadığı hususunda bankaya yazılı beyanda bulunur. (Şirketlerde ise imza sirkülerinde adları bulunan tüm ortaklar adına çek talep eden beyanda bulunur)

3- Tüzel kişi (şirket) adına çek düzenleyen kişinin adı ve soyadı, düzenlenen çek üzerine açıkça yazılır.

4- Muhatap banka, ibraz eden düzenleyici dışındaki hamile, süresinde ibraz edilen her çek yaprağı için; Karşılığının hiç bulunmaması hâlinde, Çek bedelinin altıyüz Türk Lirasını ödemekle yükümlüdür.

5- Karşılıksız çeklerin (takasdan dönenler dahil) arkası banka yetkilisi ile tahsile veren tarafından imzalanır. Çekin ön ve arka yüzünün onaylı fotokopisi ücretsiz olarak hamile verilir. Çek hamili, bu fotokopiyle müracaat borçlularına veya kambiyo senetleri hakkındaki takip usullerine başvurabileceği gibi, Cumhuriyet başsavcılığına şikâyette bulunurken dilekçesine bu fotokopiyi ekleyebilir ve bunu icra daireleri ile mahkemelerde ispat aracı olarak kullanabilir. Mahkeme veya icra dairesinin istemi hâlinde çekin aslı bu mercilere gönderilir.

6- Hamiline çek hesabı sahiplerinin açık kimlikleri, adresleri, vergi kimlik numaraları, bu hesaplardan ödeme yapılan kişilere ait bu bilgiler ile bu kişilere yapılan ödemelerin tutarları ve üzerinde vergi kimlik numarası bulunmayan çeklere ilişkin bilgiler, ilgili bankalar tarafından, dönemler itibarıyla, Gelir İdaresi Başkanlığına elektronik ortamda bildirilir. Bildirim dönemleri ve süreleri Türkiye Bankalar Birliği ve Türkiye Katılım Bankaları Birliğinin görüşleri alınarak Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenir. (KISACA HAMİLİNE ÇEK KULLANMAYIN DEMEK İSTİYOR)

7- Ortakları adına çek karnesi alıp şirket için kullananları banka şubesi Gelir İdaresi Başkanlığına bildirir.

8- Bankalar, Lacivert zeminli çekleri hamiline yazılarak çek düzenlendiğini tespit etmeleri hâlinde, mevcut delilleriyle birlikte durumu, tespit tarihinden itibaren en geç bir hafta içinde Cumhuriyet başsavcılığına ve Gelir İdaresi Başkanlığına bildirmekle yükümlüdür.

9- 31/12/2011 tarihine kadar, üzerinde yazılı düzenleme tarihinden önce çekin ödenmek için muhatap bankaya ibrazı geçersizdir. (Yani hesapta para varsa tahsil edebilir, hesapta para yoksa karşılıksızdır yazdıramazsınız.)


25.01.2010
Mehmet DEMİREL

18 Ocak 2010 Pazartesi

özelge talebi

395 SIRA NO'LU VERGİ USUL KANUNU GENEL TEBLİĞİ

Resmi Gazete Sayısı 27464
Resmi Gazete Tarihi 16/01/2010
Kapsam ÖZELGE TALEBİ

5.1. Özelge Talebinin Yapılacağı Yer
Özelge taleplerinin, mükelleflerin gelir veya kurumlar vergisi bakımından sürekli mükellefiyetlerinin bulunduğu Vergi Dairesi Başkanlıkları ile Vergi Dairesi Başkanlığı bulunmayan illerde Defterdarlıklara yapılması esastır.
Öte yandan, diğer mükellef veya vergi sorumlularının, ikametgâh veya kanuni merkezlerinin bulunduğu Vergi Dairesi Başkanlıkları ile Vergi Dairesi Başkanlığı bulunmayan illerde Defterdarlıklara; ikametgâhı veya kanuni merkezi bulunmayanların ise Ankara, İstanbul ve İzmir Vergi Dairesi Başkanlıklarından herhangi birine başvurmaları gerekmektedir.
5.2. Özelge Talep Formu
Özelge talepleri, Gelir İdaresi Başkanlığı internet sitesinde bir örneği yer alan "Özelge Talep Formu" kullanılmak suretiyle yapılacaktır. Söz konusu form kullanılmaksızın yapılacak özelge talepleri kabul edilmeyecektir.
5.3. Özelgenin Hukuki Sonuçları
Vergi Usul Kanununun 369 uncu maddesinde, yetkili makamların mükellefin kendisine yazı ile yanlış izahat vermiş olmaları vergi cezası kesilmeyecek hallerden biri olarak sayılmış, 413 üncü maddesinde de alacakları cevaplara göre hareket eden mükelleflerin bu hareketleri cezayı istilzam etse dahi ceza kesilmeyeceği belirtilmiştir.
Buna göre, kendisine verilen özelgeye uygun hareket eden mükellef veya vergi sorumlusuna, bu hareketleri cezayı istilzam etse dahi ceza kesilmeyecektir.
Öte yandan, mükellef ve vergi sorumlularının vergi cezasına muhatap tutulmamaları için, kendilerine verilmiş olan özelgenin, vergi uygulamaları ile ilgili işlemlerinin gerçekleşmesinden önce yapılan taleplere ilişkin olması gerekmektedir. Bir başka ifadeyle 369 ve 413 üncü maddeler itibariyle özelge, yetkili makamlarca verildiği tarihten önce gerçekleştirilen işlemlerden dolayı vergi cezası kesilmesini engellemeyecektir.
Diğer taraftan, Tebliğin ikinci bölümünde özelge kapsamında olmadığı belirtilen hallerin varlığına rağmen, idarece verilmiş olan özelgeler de 369 ve 413 üncü maddeler açısından hüküm ifade etmeyecektir.
6. Yürürlükten Kaldırılan Tebliğ
188 Sıra Numaralı Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "Şikâyet Yolu ile Başvurma" bölümü hariç diğer bölümleri bu Tebliğ ile yürürlükten kaldırılmıştır.
Tebliğ olunur.

5 Ocak 2010 Salı

2010 Bazı Hadler

01/01/2010 TARİHİNDEN GEÇERLİ OLMAK ÜZERE UYGULANACAK OLAN HAD VE MİKTARLAR MADDE NO – KONUSU 2010 Yılında Uygulanacak Miktar(TL)
GV.23.Yemek istisnası 10tl - GV.21-Konut kira istisnası 2.600tl
MÜKERRER MADDE 115- Tahakkuktan Vazgeçme…18.-

MADDE 177-Bilanço Hesabı Esasına Göre Defter Tutma Hadleri
- Yıllık Alış Tutarı ..... ..................120.000
- Yıllık Satış Tutarı.......................170.000
- Gayrisafi İş Hasılatı ile Yıll Satış Tut Top.68.000
- İş Hasılatının Beş Katı ile Yıllık Satış TutarTopl.120.000

MADDE 232- Fatura Kullanma Mecburiyeti....................... 680.
MADDE 313- Doğrudan Gider Yazılacak Demirbaş ve Peştemallıklar 680.

MADDE 343- En az ceza haddi
Damga Vergisinde…… 7.70-
Diğer Vergilerde…… 16.00-

MADDE- 352
Usulsüzlük Dereceleri ve Cezaları (Kanuna bağlı cetvel)

Birinci derece usulsüzl İkinci derece usulsüzl
1-Sermaye şirketleri ...............90 ...............50
2-Birinci sınıf tüccarlar ve SMK ...57 .......... .....28
3-İkinci sınıf tüccarlar .......... 28.- .............. 14.-
4- 1ve 2 nin dışında Bey Tabi.......14 ............ 7,70
5- Kazancı basit usul.tespit edil...7,7 ..............3.50
6- Gelir vergisinden muaf esnaf.....3.50 .............2.00

MADDE 353- 1- Fat., gider pus, müstahsil mak., serbest m. makbuzu verilmemesi 160.-
- Bir takvim yılı içinde her bir belge nevine ilişkin olarak kesilecek toplam ceza77.000.

2- Perakende satış fişi, ödeme kaydedici cihaz fişi, giriş ve yolcu taşıma bileti, sevk irsaliyesi, taşıma irsaliyesi,yolcu listesi, günlük müşteri listesi ile Maliye Bakanlığınca düzenleme zorunluluğu getirilen belgelerin düzenlenmemesi, kullanılmaması veya bulundurulmaması

- Her bir belge nev’ine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza ............ 160.-
- Her bir belge nev’ine ilişkin olarak her bir tespit için toplam ceza….7.700
- Her bir belge nev’ine ilişkin bir takvim yılı içinde kesilecek toplam ceza..........77.000.-

4- Maliye Bakanlığınca tutulma ve günü gününe kayıt edilme mecburiyeti getirilen defterlerin; bulundurulmaması, günü gününe kayıt yapılmaması, yetkililere ibraz edilmemesi ile levha bulundurma ve asma mecburiyetine uyulmaması..................................................160.-

6- Belirlenen muhasebe standartlarına, tek düzen hesap planına ve mali tablolara ilişkin usul ve esaslar ile muhasebeye yönelik bilgisayar programlarının üretilmesine ilişkin kural ve stand uyulmaması.......................3.500.

7- Kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve tüzel kişilerce yapılacak işlemlerde kullanılma zorunluluğu getirilen vergi numarasını kullanmaksızın işlem yapanlara 190.-

8- Belge basımı ile ilgili bildirim görevini tamamen veya kısmen yerine getirmeyen matbaa işletmecilerine ..................570

9- vergi kimlik numarası kullanma zorunluluğu getirilen kuruluşlardan yaptıkları işlemlere ilişkin bildirimleri, belirlenen standartlarda ve zamanda yerine getirmeyenlere....... 770.

10- 127 nci maddenin (d) bendi uyarınca Maliye Bakanlığının özel işaretli görevlisinin ikazına rağmen durmayan aracın sahibi adına........ 570

MÜKERRER MADDE 355- Bilgi vermekten çekinenler ile 256, 257 ve mükerrer 257 nci madde hükmüne uymayanlar için ceza
1- Birinci sınıf tüccarlar ile serbest meslek erbabı hakkında .....1.000.-
2- İkinci sınıf tücc., defter tutan çiftçiler ile kazancı basit us. tespit edilenler hakkında... 500.-
3- Yukarıdaki bentlerde yazılı bulunanlar dışında kalanlar hakkında ....... 250.

Bazı Damga Vergisi Oranları

1) Ücretler …. Binde 6.6
2) Yıllık Gelir Vergisi Beyannamesi ıv.2.ba…27,90
3) Kurumlar Vergisi Beyannamesi ıv.2.bb….37,25
4) Muhtasar / KDV Beyannamesi ıv.2.bc/bd..18,55
5) Diğer Beyannameler (Damga V. Hariç)ıv.2.be…18,55
6) Belediyelere/İl Özel İdç Verilen Beyy. Iv.2.d…13,75
7) SSK’ya verilen beyannameler ıv.2.e…13,75
8) Gümrüklere verilen beyannameler ıv.2.c…..37,25
9) Bilançolar ııı.2.ba…21.55
10) Gelir tablosu ııı.2.bb..10.55
11) İşletme Hesabı Özeti- Serbest Meslek Hülasası ..ııı.2.bc…10,55
12) Kira Mukavelenameleri (Mukaveler Süresine göre kira bedeli üzerinden
Şirket Kuruluşlarında Uygulanacak Damga Vergisi Oranı .ı.A.2….%1,65
1) Anonim,Eshamlı komandit ve Limited Şirket Mukavelenameleri
* 01.01.2004 tarihinden itibaren 5035 sayılı Kanunla yürürlikten kalktı

------------------ 1.1.2010 - 1. 7.2010
Asgari ücret
16 yaşından küçüklere – 621 * tl. 648
16 yaşından büyüklere – 729 * 760,5 tl
SSK alt sınır ……………* .ytl
İhbar Tazminatı – 6 aydan az 2 Hafta*6 ay-1.5 yıl 4 Haf.*1.5-3 yıl 6Hafta* 3 yıldan fazla 8 hafta

elli veya daha fazla işçi çalıştırdıkları işyerlerinde :?
özel sektör işyerlerine özürlüler için %3, eski hükümlüler için %1, terör mağdurları için de %2 olarak belirlenmiştir.

Emlak Vergisi Oranları : Binalarda Binde (Mesken) 1 –Binalarda (Diğer) 2- Arsalarda Binde 3- Arazi Binde 1
Ücretli İzin: 5 yıl a kadar (dahil) 14 gün-5 yıldan 15 yıla kadar 20 gün-15 yıl dahil yukarısı 26 gün

4 Ocak 2010 Pazartesi

İş kazası üç iş gününde SGK'ya bildirilmeli

İş kazası üç iş gününde SGK'ya bildirilmeli

İbrahim IŞIKLI / SOSYAL GÜVENLİK VE İŞ HUKUKU


18.11.2009

İş kazası, sigortalının işverenin otoritesi altında bulunduğu bir sırada gördüğü iş veya işin gereği dolayısıyla aniden ve dıştan meydana gelen bir etkenle sigortalıyı bedence ya da ruhça zarara uğratan bir olay olarak tanımlanmaktadır.

. İş kazasına uğrayan personele derhal gerekli sağlık yardımları yapılır.

. İşyeri kaza raporu düzenlenir. Şahitlerin ifadesi alınır.

. Kaza o yer yetkili kolluk kuvvetlerine (Jandarma veya polise) derhal bildirilir.

. Kaza, ilgili SGK sigorta/sosyal güvenlik merkezi müdürlüğüne dilekçe ekindeki İş kazası ve meslek hastalığı bildirgesi veya e-sigorta ile en geç kazadan sonraki üç işgünü içinde bildirilir. (5510 sayılı kanun)

. Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı bölge müdürlüğüne İşyeri Kaza ve Meslek Hastalığı Bildirim Formu ile en geç iki iş günü içinde haber verilir. (4857 sayılı kanun)

İş kazasının, en geç kazadan sonraki üç işgünü içinde işveren tarafından kuruma bildirilmemesi halinde, bildirim tarihine kadar geçen süre için sigortalıya ödenecek geçici iş göremezlik ödeneği, kurumca işverenden tahsil edilmektedir.

http://www.dunyagazetesi.com.tr/yazar.asp?authId=62&id=68555