17 Ağustos 2011 Çarşamba

4447 geçici 10.madde uygulaması

6111 SAYILI KANUN’UN 74.MADDESİYLE 4447 SAYILI KANUN’A EKLENEN GEÇİCİ 10.MADDEYE GÖRE İSTİHDAM TEŞVİKİ

Adana, 01.07.2011

İbrahim GÜLER


Adana SMMM Odası Vergi Mevzuatı

İnceleme Komisyonu Başkanı

5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanunu’nun 81.Maddesinin birinci fıkrasının (ı) bendinde, 01.03.2011 tarihinden itibaren yürürlüğe girmek üzere 6111 Sayılı Kanun’un 38.Maddesi ile yapılan değişikliğe göre, işverenler öncelikle 5 puanlık indirim uyguladıktan sonra diğer teşviklerdende aynı anda yararlanılabilecektir.
Diğer taraftan, 6111 Sayılı Kanun’un 74.Maddesiyle 4447 Sayılı İşsizlik Sigortası Kanununa eklenen Geçici 10.Maddeye göre, aşağıda belirtilen şartların tutması halinde Sigorta Primlerinin İşveren Hisselerine Ait Tutarı, İşsizlik Sigortası Fonundan Karşılanacaktır.

TEŞVİK’İN GENEL ŞARTLARI:

* Sigortasız işçi çalıştırdığı tespit eilen, idari para cezası dahil SGK’ya borcu olan ve düzenli hizmet belgesi vermeyen İşverenler,
* İşe alındıkları tarihten önceki son 6 Ay işsiz olmayan İşçiler,

* İşçinin işe alındığı tarihten önceki son 6 Ay’a ilişkin bildirilen prim ve hizmet belgelerindeki sigortalı sayısının ortalamasına ilave olmayan işçiler Faydalanamaz.

(sigortalının işe alındığı tarihten önceki aydan başlanarak son 6 Aylık döneme ilişkin SGK’ya verilmiş aylık prim ve hizet belgelerinde kayıtlı sigortalı sayısının ortalamasına ilave olarak çalıştırılması kaydıyla yararlanılabilecektir. Ortalama sigortalı sayısı, sigortalının işe başladığı işyerinde işe giriş tarihinden önceki 6 Ayda SGK’ya bildirilmiş olan toplam sigortalı sayısının, Ay sayısına bölünmesi suretiyle bulunacaktır. Ortalamanın küsuratlı çıkması halinde 0,01 ila 0,49 arası 0 (sıfır) olarak dikkate alınacak, 0,50 ila 0,99 arası tama iblağ edilecektir. İşçi çalıştırılmayan aylar ortalamaya (ay sayısına) dahil edilmeyecektir. Örneğin son 6 ayın 4 ayında işçi çalıştırılmışsa toplam işçi sayısı 6’ya değil 4’e bölünerek ortalama bulunacaktır. İşyerinin yeni tescil edilmiş olması halinde (ara verdikten sonra veya yeni işe başlama) tüm işçiler ortalamaya ilave olarak kabul edilecektir. Ücret bordrosunda bulunan işçilerin tamamı (ücret verilsin, verilmesin veya SGDP’li olsun, veya ay içinde girsin veya çıksın) ortalama hesaba girecektir.

Örnek:1 İşçinin giriş tarihi 20.03.2011
Şubat 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 6
Ocak 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 3
Aralık 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 3
Kasım 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 5
Ekim 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 5
Eylül 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 6

Toplam : 28 / 6 = 4,6 = 5 Kabul Edilecektir


Eğer bu işçinin girişi ile mart 2011 ayında çalışan sayısı en az 6 ve fazlası olacaksa ve bu işçi diğer şartlarada haiz ise o zaman 4447 S.K.’nun geçici 10.Maddesinden faydalanacaktır. Mart ayında işçi sayısı 6 olur nisanda 5’e düşer mayısta tekrar 6 olursa teşvik, işçi sayısının yükseldiği mart ve mayıs ayında uygulanır, nisan ayında uygulanmaz. Diğer şartları tutan her işçinin işe girişinde bu hesap yapılacak ve giren işçi veya işçilerin ortalamaya ilave olup olmadıkları hesaplanacaktır. Aksi takdirde tüm şartlar tutsa bile teşvikten faydalanılamaz.

Örnek:2 Tüm şartları tutan işçi (A)’nın işe giriş tarihi 25.04.2011
Mart 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1
Şubat 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 2
Ocak 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1
Aralık 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 2
Kasım 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1
Ekim 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1

Toplam : 8 / 6 = 1,33 = 1 Kabul Edilecektir

Ortalama işçi sayısı 1’dir. Mart ayında çalışan 1 işçiye ilave olarak Nisan ayında işe alınan İşçi (A) ile birlikte çalışan sayısı 2 olacaktır. Nisan ayında işçi (A)’dan dolayı 4447 S.K’nun geçici 10.Maddesinden faydalanılacaktır. Ancak diğer aylarda işçi sayısı 1’e düşerse işçi (A) çalışmaya devam etse bile geçici 10.Maddeden faydalanılamayacaktır. Diğer aylarda işçi (A) takip edilecektir. Toplam 2 işçi varsa işçi (A)’da çalışıyorsa geçici 10.maddeden faydalanılacak, yoksa faydalanılamayacaktır. Başka bir ifadeyle, işçi (A) teşvikten faydalanmaya başladı nasıl olsa, işten çıkana kadar devam eder diye düşünülmeyecek ve işçi (A)’nın işe girdiği tarihteki ortalama işçi sayısının devam edip etmediği kontrol edilecek ve işçi sayısı düştüğünde işçi (A)’dan dolayı işletme faydalanamıyacaktır.

Aynı işyerine devam edelim.
Yine tüm şartları tutan (B) ve © işçileri 10.05.2011 tarihinde işe alınmış olsun. Bu durumda ortalama işçi sayısı

Nisan 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 2
Mart 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1
Şubat 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 2
Ocak 2011 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1
Aralık 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 2
Kasım 2010 Ayında Çalıştırılan İşçi Sayısı : 1

Toplam : 9 / 6 = 1,5 = 2 Kabul Edilecektir

Ortalaması 2 işçi olacağından ve (B) ve © işçileri ile çalışan işçi sayısı 4’e çıkacağından Mayıs ayında da (B) ve © işçileri için geçici 10.maddeden faydalanılacaktır.
Bu işletme Nisan ayında işçi (A) için, Mayıs ayında ise, işçi (A+B+C) için 4447 S.K.’nun geçici 10.Maddesinden faydalanacaktır. Burada önemli olan nokta geçici 10.madde kapsamında teşvikten faydalanan işçilerin ve işçi sayısının sürekli kontrol edilmesidir. Örneğin; İşçi (A) için teşvikten faydalanabilmek için en az kendisi ile birlikte 2 çalışana ihtiyaç vardır. (B) ve © ortalamaya 3 ve 4.işçi olarak girdiklerinden, kendileri ile birlikte toplamda 3. ve 4. işçiye ihtiyaç vardır.
Örneğin bu işletmede, (A+B+C) şeklinde 3 işçi çalışıyorsa,
(A), için 2 işçi yeterli olduğundan (A) faydalanır,
(B+C)’nin biri için 3, diğeri için 4 işçi gerekmektedir. 3 işçi olduğundan dolayı ikisi birden faydalanamayacağından işveren bu durumda (B+C)’den birini seçecektir. Yani (A) ile birlikte (B+C)’den biri olmak üzere 2 işçi teşvikten faydalanacaktır.
Teşvikten faydalanacak bir işçinin tüm şartlarının tutmasının yanında o işçinin sürekli takip edilmesi gerekmektedir. (A) işçisinin teşvikten faydalanması için kendisi ile birlikte kaç işçinin çalışması gerekiyor veya (K) işçisinin teşvikten faydalanması için kendisi ile birlikte kaç işçi gerekiyor, bunlar her işçi için ayrı ayrı notlanmalıdır. her ay teşvikten faydalanan işçilerin tek tek takibi gerekiyor. Bu haliyle 4447 S.K’nun geçici 10.Maddesinin uygulamasının oldukça zor olduğunu söyleyebiliriz.

10 Ağustos 2011 Çarşamba

Üfe ile kira hesabı

Sözleşmede aksine bir hüküm bulunmaması durumunda kira artışı taraflar arasında serbestçe belirlenebilmektedir. Bunun yanında kira artışının Üfe artış oranı kullanılarak da yapılabilmektedir.




2010 yılı Aralık ayı üfe artış oranı bir önceki yıla göre %8,87 dir.











2009 aralık Üfe endeksi 165,56



2010 aralık Üfe endeksi 180,25







Artış oranı : (180,25-165,56) / 165,56 = 0,08887 x 100 = 8,87







Üfe oranlarına www.tuik.gov.tr adresinden ulaşabilirsiniz.




http://www.mustafagulsen.com/forum/forum_posts.asp?TID=81203


Başlık Muhtasar beyanname yönünden mükellefiyeti olup, bunun dışında gelir ve kurumlar vergisi mükellefiyeti bulunmayan bir mükellefin vergi levhası alıp almayacağı hk.

Tarih 14/07/2011
Sayı B.07.1.GİB.4.20.15.02-VUK-MUKTEZA/18-200
Kapsam

T.C.

GELİR İDARESİ BAŞKANLIĞI

DENİZLİ VERGİ DAİRESİ BAŞKANLIĞI

MÜKELLEF HİZMETLERİ GRUP MÜDÜRLÜĞÜ






Sayı : B.07.1.GİB.4.20.15.02-VUK-MUKTEZA/18-200

Konu : VERGİ LEVHASI





İlgide kayıtlı dilekçenizde; ......Vergi Dairesi Müdürlüğünün ....hesap numarasında kayıtlı olduğunuz, 25 Temmuz 2008 tarihli ve 27299 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 2009/15236 sayılı "Bazı Düzey 2 Bölgelerinde Kalkınma Ajansları Kurulması Hakkında Karar" başlıklı Bakanlar Kurulu Kararıyla, ..... illerini kapsayan ve merkezi .... ili olarak belirlenen .... Kalkınma Ajansı olarak kurulduğunuz, sadece muhtasar beyanname yönünden mükellef olduğunuz, kurumunuzun kanunla kurulan bir kamu kurumu olması nedeniyle Gelir Vergisi ve Kurumlar Vergisi Kanunlarına göre vergi mükellefiyetiniz bulunmadığından Vergi Usul Kanununa göre vergi levhası asma, bulundurma ve tasdik ettirme zorunluluğunuzun olup olmadığı hakkında bilgi istenilmiştir.

213 sayılı Vergi Usul Kanununun 6111 sayılı Kanunun 82 nci maddesiyle değişen "Vergi Mahremiyeti" başlıklı 5 inci maddesinin 4 üncü fıkrasında, "Gelir vergisi mükellefleri (Kazancı basit usulde tespit edilenler dahil) ile sermaye şirketleri her yıl Mayıs ayının son gününe kadar vergi tarhına esas olan kazanç tutarları ile bunlara isabet eden vergi miktarlarını gösteren levhayı almak zorundadırlar." hükmü yer almaktadır.

27.05.2011 tarihli ve 27946 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 408 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliğinin "Vergi Levhası Almak Mecburiyetinde Olanlar" başlıklı 2.1 inci bölümünde gelir vergisi mükelleflerinden ticari kazanç sahipleri, zirai kazanç sahipleri ile serbest meslek erbabının; kurumlar vergisinde anonim şirketler, limited şirketler ile eshamlı komandit şirketlerin vergi levhası almak mecburiyetinde oldukları belirtilmiştir.

Buna göre, sadece muhtasar beyanname yönünden mükellefiyetiniz olduğundan ve yukarıda sayılan şekilde gelir ve kurumlar vergisi mükellefiyetiniz olmadığından Vergi Usul Kanununun yukarıdaki hükmü gereğince vergi levhası alma ve bulundurma zorunluluğunuz bulunmamaktadır.

Bilgilerinize rica ederim.







(*) Bu Özelge 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 413.maddesine dayanılarak verilmiştir.

(**) İnceleme, yargı ya da uzlaşmada olduğu halde bu konuya ilişkin olarak yanlış bilgi verilmiş ise bu özelge geçersizdir.

(***) Talebiniz üzerine tayin edilmiş olan bu özelgeye uygun işlem yapmanız hâlinde, bu fiilleriniz dolayısıyla vergi tarh edilmesi icap ederse, tarafınıza vergi cezası kesilmeyecek ve tarh edilen vergi için gecikme faizi hesaplanmayacaktır.

8 Ağustos 2011 Pazartesi

Ortak tarafından ödenen kiranın daha sonra şirket kurulduğunda şirketin kirayı gider olarak indirip indiremeyeceği

01.11.2009-01.11.2010 tarihleri arasında şirket ortağı tarafından kiralanan işyeri nedeniyle, şirketin kurulup kira sözleşmesine taraf olduğu tarihten sonraki döneme isabet eden (08.02.2010-01.10.2010 tarihleri arasında) kira ödemelerinin kurum kazancının tespitinde gider olarak indirilebilmesi mümkün bulunmaktadır. Ancak, söz konusu kira sözleşmesinin şirketçe devralınmasından önceki dönemlere isabet eden kira ödemelerinin gider olarak indirilebilmesi mümkün bulunmamaktadır.

(03.05.2011 tarih ve B.07.1.GİB.4.07.16.01-KVK.2010.30-75 sayılı özelge)

***********************************************
Lazer yazıcıyla fatura düzenlenmesi

Lazer yazıcı ile aynı anda veya arka arkaya alınacak dökümlerde her faturanın aslı ile örneğinin aynı bilgileri içermesi, düzenlenen belge aslı ile örnek sayısının belge üzerinde belirtilmesi, faturanın seri ve sıra numarası takip etmesi ve bu özellikleri taşıyacak belgenin anlaşmalı matbaalarda bastırılması şartlarıyla lazer yazıcılar kullanılarak fatura düzenlenmesi mümkün bulunmaktadır. Ayrıca, istenirse faturanın aslı ve örnekleri farklı renkler içerecek şekilde olabilecektir.

(17.05.2011 tarih ve B.07.1.GİB.4.16.17.02-VUK-10-28-67 sayılı özelge)

***********************************************

Sermaye azaltımında vergileme

Buna göre, şirketiniz sermayesinin bir kısmının işletmeden çekilmesi işlemi, sermayeye eklenmiş olan pasif kalemlere ait enflasyon fark hesaplarının işletmeden çekilmesi olarak değerlendirilecek olup, çekilen tutarın vergiye tabi tutulması gerekmektedir.

(03.05.2011 tarih ve B.07.1.GİB.4.34.19.02-019.01-420 sayılı özelge)

************************************************

İthalatın Form Ba’da gösterilmesi

İthalatta verginin matrahını oluşturan tutar Katma Değer Vergisi Kanunu'nun 21'inci maddesi gereğince gümrük vergisi tarhına esas olan kıymeti, malın gümrük vergisinden muaf olması durumunda ise sigorta ve navlun bedelleri dahil (CIF) değeri olarak belirlendiğinden, Form Ba'yı gümrük beyannamesindeki her türlü masraflar (fatura bedeli, navlun ve sigorta bedeli dahil (CIF) değeri, yurtdışı ve yurtiçi masraflar ve gümrük vergisi) dahil, katma değer vergisi matrahını oluşturan katma değer vergisi hariç bedeli dikkate alarak düzenlemeniz gerekmektedir.

(05.04.2011 tarih ve B.07.1.GİB.4.34.19.02-019.01-235 sayılı özelge)

************************************************

Vergi mükellefi olmayan kişiden gayrimenkul ve taşıt alımında belge düzeni

İşletmeye alınan iktisadi kıymetlerin işletme aktifine kaydedilmesi veya aktifinden çıkarılmasına ilişkin kayıtlarının Vergi Usul Kanunu'nda düzenlenen belgelerle tevsik edilmesi gerektiğinden, vergi mükellefi olmayan şahıslardan satmak amacıyla alınan gayrimenkuller ile ikinci el araçlar için vergi mükellefi olmayan şahıslara gider pusulası düzenlemesi, satış yapan şahısların vergi mükellefi olması durumunda ise bu şahısların fatura düzenlemesi gerekmektedir

Ayrıca, vergi mükellefi olmayan şahıslardan alınan araçların firmanızca satışının yapılması durumunda motorlu kara taşıtlarına ilişkin esas alınacak tutar, gerçek satış bedeli olup, gerçek satış bedelinin emsallerine göre bariz bir şekilde düşük beyan edilmesi halinde vergi idaresince, taşıtın gerçek satış bedelinin tespiti yoluna gidilebilecek olup, bu tespit işlemi sırasında, diğer unsurlarla birlikte taşıtın satış tarihi itibariyle geçerli olan kasko sigortasına esas alınan bedelinden de yararlanılabileceği tabiidir.

(22.03.2011 tarih ve B.07.1.GİB.4.06.18.02-32234-8013-158 sayılı özelge)

***************************************************