26 Şubat 2010 Cuma

SGK'da işyeri naklinde yaşanan sorunlar

Resul KURT / İŞ HUKUKU VE SOSYAL GÜVENLİK
info@resulkurt.com

26.02.2010 - 09:26


....

SGK'da işyeri naklinde yaşanan sorunlar

5510 sayılı Kanun'a göre "İşyerinin faaliyette bulunduğu adresten başka bir ildeki adrese nakledilmesi, sigortalı çalıştırılan bir işin veya işyerinin başka bir işverene devredilmesi veya intikal etmesi halinde, işyerinin nakledildiği, yeni işverenin işi veya işyerini devraldığı tarihi takip eden on gün içinde, işyerinin miras yoluyla intikali halinde ise mirasçıları, ölüm tarihinden itibaren en geç üç ay içinde, işyeri bildirgesini kuruma vermekle yükümlüdür. İşyerinin aynı il sınırları içinde kurumun diğer bir ünitesinin görev alanına giren başka bir adrese nakledilmesi halinde, adres değişikliğinin yazı ile bildirilmesi yeterlidir. Bu işlerde çalışan sigortalıların, sigorta hak ve yükümlülükleri devam eder."

Ve Sosyal Sigorta İşlemleri Yönetmeliği'ne göre de, "İşyerinin aynı il içinde başka bir sosyal güvenlik müdürlüğünün görev bölgesine nakledilmesi halinde işyeri bildirgesi verilmez, ancak, nakil tarihini takip eden 10 gün içinde durum, işverence eski ve yeni üniteye bir yazı ile bildirilir. Yeni ünite, nakil bilgilerine dayanarak yeni bir işyeri sicil numarası verir. Eski ünitedeki işyeri dosyasındaki tescile esas bilgi ve belgelerin birer örneği yeni ünitede açılan dosyaya konulur."

Yani, işyerinin aynı il sınırları içinde kurumun diğer bir ünitesinin görev alanına giren başka bir adrese nakledilmesi halinde, adres değişikliğinin 10 gün içinde eski ve yeni adreslerin bağlı olduğu sosyal güvenlik müdürlüğüne yazı ile bildirilmesi yeterlidir. Yani yönetmeliğe göre işveren işyeri bildirgesi vermeden sadece bir yazı yazacak ve adres değişikliğini eski-yeni SGK müdürlüğüne bildirecek, burada işyeri bildirgesi, işten ayrılış ve işe giriş bildirgesi gibi hususlar talep edilmemelidir.

Ancak burada özellikle işyeri nakillerinde yaşanan bazı sorunlar var. Bu işlerde çalışan sigortalıların, işyeri nakillerinde sigorta hak ve yükümlülükleri devam eder. İşyerinin aynı il içinde farklı müdürlük alanına taşınması halinde yasaya göre adres değişikliğinin bildirimi yeterli olmakla birlikte bazı SGK müdürlükleri tarafından işçilerin nakil olan eski işyerinden çıkış yapmaları (işten çıkış bildirgesi verilmesi) ve nakil yapılan yeni işyerine işe giriş yapmaları talep edilmektedir.

Bu da hem sigortalıların çıkış-giriş işleminden dolayı kafasını bulandırmakta hem de kanuna açıkça aykırı işlem yapılmaktadır. Bu nedenle mutlaka bir düzenleme yapılması ve nakilden dolayı işten ayrılış bildirgesi ile yeni müdürlükten verilecek işyeri numarasından yeniden işe giriş bildirimi yapılmasına gerek olmadığı açıklığa kavuşturulmalıdır. İşyeri numarasının değişmesine gerek yoktur, sadece eski ve yeni ünite kodları ile ilçe kodunun değiştirilmesi yeterli olacaktır.

Aksi halde bir çok işveren 10 gün içinde işten ayrılış bildirgesini vermediğinden dolayı sigortalı başına bir asgari ücret idari para cezası ödemek zorunda kalacak. Amaç bürokrasiyi azaltmak olmalı, yoksa her şey baştan yapmak gerekecekse kanun koyucu neden "İşyerinin aynı il sınırları içinde kurumun diğer bir ünitesinin görev alanına giren başka bir adrese nakledilmesi halinde, adres değişikliğinin yazı ile bildirilmesi yeterlidir. Bu işlerde çalışan sigortalıların, sigorta hak ve yükümlülükleri devam eder" şeklinde bir yasa düzenlemesi yapsın ki?

http://www.dunyagazetesi.com.tr/is-hukuku-ve-sosyal-guvenlik-resul-kurt_22_0_yazar.html?

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder